نظرسنجی مرکز مطالعات البیان پیرامون رفتار شناسی رای دهندگان عراقی در انتخابات پیش روی پارلمانی

مرکز مطالعات و برنامه ریزی البیان در نظرسنجی اخیر خود به بررسی گرایش ها و هم چنین دیدگاههای شهروندان عراقی نسبت به انتخابات پیش روی پارلمانی این کشور پرداخته است.در این نظر سنجی که دارای ۲۰ سوال اصلی است ۱۷۷۰ نفر مشارکت داشته اند. شیوه اجرای این نظر سنجی شیوه تلفنی بوده  و پرسش شوندگان به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در این نظر سنجی سوالات به صورت بسته طراحی  شده است .این نظر سنجی در تمامی استانهای عراق حتی اقلیم کردستان برگزار انجام شده است.میزان پرسش شوندگان در هر استان بر مبنای میزان جمعیت آن استان از کل جمعیت عراق اقتباس شده است.

این نظر سنجی از افراد بالای ۱۸ سال که دارای حق رای هستند  اخذ شده است.۵۰.۶ درصد افرادئ پرسش شونده بین ۱۸ تا ۳۸ سال سن داشته اند که در طبقه بندی جوانان تقسیم بندی می شود.۴۹.۶ درصد پرسش شوندگان در رده سنی ۳۹ تا ۶۷ سال قرار داشته اند.۷۰درصد پرسش شوندگان  را مردان و ۳۰ درصد پرسش شوندگان زنان بوده اند.

در زمینه میزان تحصیلات ۵.۲ درصد دارای تحصیلات تکمیلی،۳۴.۶ درصد دارای مدرک کارشناسی و کاردانی،۳۲.۴ درصد دارای مدرک دیپلم و متوسطه و ۲۷.۹ درصد دارای تحصیلات مقطع ابتدایی هستند.

بر اساس هویت قومی،۸۳.۲ درصد پرسش شوندگان  دارای هویت عربی،۱۴.۵ درصد دارای هویت کردی و ۱.۴ درصد ترکمان بوده اند.

نکته قابل توجه در این نظر سنجی تکثر در پاسخ به سوالات از سوی پرسش شوندگان بوده است که این امر تا حدی نزدیک بودن نتایج این نظرسنجی با توجه به واقعیت میدانی را ممکن می سازد.

نکته دیگری که در این نظر سنجی مورد توجه قرار گرفته است تمرکز بر روی پاسخ های ۲ گروه جوانان(۱۸ تا ۳۸ ساله) و زنان  بوده است.به گونه ای که در کنار ارائه نتایج کلی نظر سنجی ،نتایج پاسخ های این ۲ گروه به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است.با توجه به اینکه  عراق بر اساس هرم جمعیتی خود جامعه ای جوان محسوب می شود تجزیه و تحلیل پاسخ مشارکت ککندگان جوان در این نظر سنجی تا حد زیادی دارای اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به اینکه بر خی سوالات نظر سنجی در زمینه به روز رسانی کارت اتخاباتی و هم چنین ثبت نام کارت بایومتری و ... است از طرح تمامی سوالات خودداری شده و بر روی سوالات کلیدی تاکید شده است.

در این نظر سنجی  پیرامون اهمیت برگزاری انتخابات برای بهبود و پیشرفت کشور سوال شد که ۴۰.۳ درصد پرسش شوندگان،انتخابات آتی را برای بهبود و پیشرفت کشور مهم ارزیابی کرده اند.۳۹ درصد پرسش شوندگان نیز انتاخابات را امری غیر مهم ارزیابی کرده و ۲۰.۷ ئرصئ پرسش شوندگان نیز در پاسخ به این سوال گزینه شاید را انتخاب کرده اند. نکته قابل توجه ان است  که ۶۱ درصد پرسش شوندگان جوان انتخابات را غیر مهم و شاید مهم ارزیابی کرده اند  و ۵۸ درصد  از زنان نیز چنین نظری داشته اند.

در زمینه برگزاری انتخابات آتی پارلمانی در زمان تعیین شده نیز ۳۲درصد پرسش شوندگان پاسخ داده اند که انتخابات پارلمانی در زمان تعیین شده برگزار نخواهد شد و ۳۸ درصد باور داشته اند که انتخابات در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.۶۶ درصد پرسش شوندگان جوان و ۶۷.۸ درصد زنان نیز باور داشته اند که انتخابات آتی پارلمانی در زمان تعیین شده برگزار نخواهد شد.

در پاسخ به سوال در زمینه مشارکت در انتخابات آتی پارلمانی ۶۱.۳ درصد گزینه عدم مشارکت را انتخاب کردند و ۲۱.۸ درصد نیز از قصد خود مبنی بر مشارکت در انتخابت آتی پارلمانی سخن ئبه میان آورند.۱۶.۹ درصد نیز در پاسخ به این سوال بیان داشتند  که هنوز تصمیمی برای مشارکت در انتخابات نگرفته اند.

در زمینه مشارکت نکته قابل توجه آن است که ۶۱.۵ درصد از پرسش شوندگان جوان از قصد خود برای مشارکت در انتخابات آتی سخن گفتند که این امر نمایانگر مشارکت فعال و پرشور جوانان در انتخابات آتی است.۶۲.۱ درصد زنان نیز در پاسخ به این سوال گزینه مشارکت در انتخابات را انتخاب کردند.

پرسش شوندگان در سوال دیگر پیرامون دلایل عدم مشارکت یا عدم تصمیم گیری در مورد مشارکت در انتخابات آتی به این گونه بدین سوال پاسخ دادند:۳۹.۱ درصد بیان داشتند که انتخابات قادر به ایجاد تغییر ایجابی در وضعیت کشور نیست.۳۷.۸ درصد نیز بیان داشتند که بر اساس تجریه انتخابات های گذشته،انتخابات باعث روی کارآمدن همان طبقه سیاسی موجود خواهد شد.

 از پرسش شوندگانی که گزینه مشارکت در انتخابات آتی را انتخاب کرده بودند  پیرامون انتخاب اصلح سوال شد که نتایج به شرح زیر است:

۲۴.۳ درصد شخصیت های پاکدست و نزیه،۱۷ درصد اشخاص یا احزابی که در راستای خدمت به منافع و مصالح کشور و رای دهنگان فعالیت می کنند،۱۳.۱ درصد شخصیت های مستقل،۱۱.۲ درصد چهره های سیاسی جدید،۸.۴ درصد اشخاص یا احزابی که نمایندگی حرکت اعتراضی(جنبش تشرین) را بر عهده داشته اند مطرح نموده اند.

در پاسخ به این سوال پرسش شوندگان جوان با تکثر در پاسخ مواجه شدند به گونه ای که ۲۱.۷ درصد جوانان شخصیت های پاکدست و نزیه،۱۶ درصد شخصیت های مستقل،۱۲.۴ درصد چهره های سیاسی جدید و ۸ درصد شخصیت هایی که نمایندگی حرکت اعتراضی را بر عهده داشته اند بیان کردند.

سوال دیگر این نظر سنجی پیرامون انتخاب شخصیت های سیاسی موجود در ساختار حکومتی و حاکمیتی کنونی بود  که در پاسخ به این سوال ۶۸.۹ درصد پاسخ داده اند که این شخصیت ها را انتخاب نخواهند کرد .۱۳.۶ درصد نیز از انتخاب شخصیت های موجود کنونی سخن گفتند و ۱۷.۵ درصد پاسخ ((شاید)) را انتخاب کردند.

در پاسخ به این سوال ۷۱ درصد پرسش شوندگان جوان پاسخ داده اند که شخصیت های سیاسی کنونی را انتخاب نخواهند کرد ۷۱ درصد زنان نیز چنین باوری داشته اند.

۸۳.۳ درصد پرسش شوندگان در پاسخ به این سوال که در صورت مشارکت افراد مستقل و غیر وابسته به جریان های سیاسی را انتخاب می کنید یا نامزهای احزاب و ائتلاف های سیاسی بیان داشتند که نامزدهای مستقل و غیر وابسته به جریانان های سیاسی را انتخاب خواهند کرد.۱۶.۷ درصد  نیز بیان داستند که نامزدهای احزاب و ائتلاف های انتخاباتی را بر خواهند گزید.

در پاسخ به این سوال ۸۴ درصد پرسش شوندگان جوان بیان داشتند که نامزدهای متسقل و غیر وابسته به جریان های سیاسی را برخواهند گزید و ۸۸ درصد زنان پرسش شونده نیز چنین باوری داشته اند.

در زمینه اصلاحات انتخاباتی مطلوب و مورد نظر رای دهندگان در انتخابات آتی ،۵۰.۵ درصد خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل متحد بر فرایند انتخابات شدند.۲۷.۹ درصد پرسش شوندگان نیز خواستار حضور پر رنگ نیروهای نظامی- امنیتی در نزدیکی مراکز رای گیری در مناطقی که گروههای مسلح حضور دارند(برای جلوگیری از تاثیر گذاری بر روی آرای رای دهندگان) را انتخاب کردند.۱۹.۲ درصد نیز خواستار برگزاری انتخابات در داخل عراق و لغو انتخابات  در خارج شدند.

در زمینه برنامه های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی نیز تمرکز بر روی چند موضوع اصلی بوده است.۳۹.۳درصد پرسش شوندگان گزینه خدمات – اقتصاد و زیر ساخت را برگزیده و ۲۹.۹ درصد نیز تحقق امنیت و حمایت از مرزها را بیان داشتند.۸.۵ درصد برنامه های متمرکز بر آموزش و بهداشت،۶.۷ درصد برنامه های مرتبط با آزادی ها و آزادی های فردی،۶ درصد روابط خارجی متوازن با کشورهای همسایه و دیگر کشورها و ۴ درصد برنامه های مرتبط با حقوق اقلیت ها – زنان و کودکان را برگزیدند.

کد خبر 5946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =